Karayolları Genel Müdürlüğü’nün İstanbul-Kocaeli arasında yapmayı düşündüğü yeni yol projesi, Ballıkayalar vadisi açısından ürkütücü sonuçlar doğurabilir.
Gebze Ticaret Odası başkanı Nail Çiler önceki günkü meclis toplantısında bu konuya değinerek, yol projesinin Ballıkayalar’a zarar vermemesi gerektiğini vurguladı.
Yerel gazetelerin bazıları ‘Ballıkayalar’a dokunmayın’ manşeti atmış, bazıları ise ‘Yol 10-15 kilometre kısalacak, Ballıkayalar için kıyameti koparmayın’ yazmış.
Söz konusu yol için düzenlenen ÇED (Çevresel Etki Değerlendirme) raporuna göre, buradaki yol projesinin amacı İstanbul’daki trafik yükünün hafifletilmesi, araçların şehir içi trafiğine girmeden transit geçişin sağlanması olarak belirtilmiş.
Elbette trafik yükünü azaltmak için yeni yollar yapılmalı. Ancak bunu yaparken doğaya ve tabiat varlıklarına zarar vermemek gerekiyor.
Gelişmiş ülkelerde birçok örneği var. Bir yol yaparken bir ağacı bile kesmeden çözüm bulunabiliyor. Biz ise işin en kolayına kaçıyoruz ne yazık ki.
Bu yolun 1,7 kilometresinin Ballıkayalar Vadisi’nden geçtiği ifade ediliyor. Karayolları, doğaya zarar verilmediği düşüncesinde olsa da Kocaeli Tabiat Varlıklarını Koruma Kurulu aynı görüşte değil. Yolun Vadi’den geçirilmesinin zorunlu olmadığı belirtiliyor.
Ballıkayalar Vadisi, 200 milyon yıllık bir doğa harikası. Gidenler bilir. Her ne kadar tanıtımı yeterince yapılmasa da özellikle İstanbullu dağcıların kaya tırmanışı için en çok tercih ettiği, kampçıların en uğrak yeri haline gelmiş, yaz-kış ziyaretçileri eksik olmayan gizli bir turizm cenneti.
Yıllar önce Mermerciler’den çok çekmişti. Şimdi ise yol projesi yüzünden bu gizli cennet tehlike altında.
Ballıkayalar’a sadece turizm ve doğa harikası olarak bakmamak gerekiyor. Bu vadide nesli tükenmekte olan birçok kuş türü ve canlı yaşıyor.
Özellikle kukumav, çil keklik, kınalı keklik, incir kuşu, ebabil, karasağan gibi kuşlar.
Yaban hayatın da zengin olduğu Ballıkayalar vadisinde kaya, dere, orman ve şelale eşsiz bir görsel ziyafet sunuyor.
Peki bu proje yüzünden ne kadarlık bir orman alanı yok olacak? Kaç ağaç kesilecek?
Proje kapsamında İzmit Orman İşletme Müdürlüğü’nün hazırladığı rapora göre 841 bin metrekarelik alan ve yaklaşık 17 bin ağacın kesilmesi öngörlüyor.
Yazıktır, günahtır!
Yolu 10-15 kilometre kısaltmak ya da yarım saatlik bir kestirme sağlamak için 200 milyonluk vadi üzerinde hesaplar yapmak insafsızlık değil mi?
Gebze Ticaret Odası Başkanı Nail Çiler’i kutluyorum.
Daha önce nasıl ki üniversite, metro, Hünkar Çayırı gibi Gebze’nin kaderini etkileyecek konularda hep öncü olduysa bu konuda da üstüne düşeni yapıyor.
Ballıkayalar’a dokunmayın…
Levent Altun yazdı...
02 Kasım 2018 - 08:48
YORUMLAR