Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Mehmet Cahit Turhan daha önceki açıklamalarında, projenin 2018 sonunda açılacağını söylemişti. Peki 12 yılda projede neler oldu? Marmaray projesinin Ayrılıkçeşme- Kazlıçeşme arası 13.5 kilometrelik deniz altı tüp geçişinden ve 5 istasyondan oluşan kısmının temeli 9 Mayıs 2004’te atıldı, 9 yıl süren inşa çalışmasının ardından 29 Haziran 2013’te hizmete girdi. Marmaray Projesi’nin ikinci etabı olan, “Gebze-Haydarpaşa, Sirkeci-Halkalı Banliyö Hatlarının İyileştirilmesi” için Nisan 2006 tarihinde yapılan ilk ihaleyi en düşük teklifi veren (863 milyon 372 bin 904 Avro) AMD (Alstrom-Marubeni-Doğuş) Konsorsiyumu kazandı.
İLK İHALE İPTAL EDİLDİ
AMD (Alstrom-Marubeni-Doğuş) Konsorsiyumu, sözleşmeyi “mevcut sözleşme şartlarında projeye devam edemeyecekleri” gerekçesiyle feshetti ve 13 Temmuz 2010’da ICC Tahkime başvurdu.İkinci kez yapılan ihaleyi 1 milyar 42 milyon Avroluk teklifiyle CR3 Obrascon Huarte Lain (OHL) SA- Dimetronic SA Ortak Girişimi kazandı ve 26 Ekim 2011 tarihinde CR3 sözleşmesi imzalandı.İhaleyi kazanan Obrascon Huarte Lain (OHL) SA- Dimetronic SA Ortak girişimin işe başlama tarihi olan 3 Kasım 2011’den 411 gün sonra 17 Aralık 2012 Gebze-Pendik, 503 gün sonra 19 Mart 2013’te Halkalı Kazlıçeşme arası, 595 gün sonra 19 Haziran 2013’te Pendik İbrahimağa demiryolu hatları tren trafiğine kapatıldı. İş programına göre de Marmaray projesinin tamamlanarak 18 Haziran 2015’de hizmete açılması planlandı. 2014 yılının ekim ayında OHL de maliyet artışını gerekçe göstererek işi yavaşlattı ve projeyi bırakmak istediği basına yansıdı. OHL yalnızca kendisine teslim edilen hatları sökmek dışında Gebze-Pendik arası 3 yolun inşası konusunda gözle görülür bir faaliyet yürüttü. OHL ile sözleşme iptal edilmeden yapım işi Kolin-Kalyon- Cengiz ortaklığına devredildi.
BU KAÇINCI ERTELEME?
Marmaray projesine bağlanacak olan banliyö hatlarının iyileştirilmesi projesi kapsamında sürdürülen çalışmalar nedeniyle; Pendik-Gebze arasındaki banliyö seferlerine 2012’de, Haydarpaşa-Pendik arasındaki banliyö seferlerine 2013 yılında ara verilmişti. 2015 yılında bitirilmesi planlanan projede şimdiye kadar birçok bakan değişti.
GÖZLER 2019’DA
Zemin düzeltme çalışmalarının bittiği ve rayların döşendiği Marmaray projesinde gözler şimdi 2019’un ilk aylarında olacak. Sahada çalışan görevlilerden edindiğimiz bilgiye göre yılsonuna kadar altyapı ve sinyalizasyon çalışmalarının tamamen bitirilmesi planlanıyor. Ancak hattın tam kapasiteyle çalışır hale gelmesi 2019 yılının Haziran ayını bulabilir.
YORUMLAR